Alla inlägg den 10 november 2017

Av Annelie - 10 november 2017 19:26

Efter en softardag med bak och städ känner jag mig både slut och samtidigt väldigt rastlös :) Vet inte riktigt vad jag ska ta mig till,städa lite mera kanske :)
Nå men det kommer ju en dag imorgon med och då finns det nog tid och ork för bus   


 

Har jag berättat att vi har höns,tupp och ankor? Idag vart det lite olika former på utdelningen av äggen :) Jag kan finna en sån ro av mina fåglar ute :) Ja alla fåglar,

både "vilda" och mina i hönsgården           

Här på kortet är Alvin och gänget :) Min vackra tupp,dock lite elak mot mina ankor :/

 

Här är herr och fru Anka :)


Något mer jag finner rogivande är att virka,men det får inte vara för stort då hinner jag lessna,vill se resultat ganska omgående :) Amigurumi är jätte skoj :)


   


Nä nu ska jag nog dra mig mot soffan och lite soffmys med några ur gänget iaf :)


Kom ihåg att du betyder!

Tjingeling  


Av Annelie - 10 november 2017 13:32

Pratade just med en väninna och eldade upp mig själv över ämnet vi pratade om.. Me too... Det är fruktansvärt att det ska få ske våldtäkter och sexuellt ofredande,men vad gör det för offren att dra upp allt i hetluften igen? Jag är själv ett offer och skulle inget hellre än att det inte skett,men vad blir jag för smartare och klokare i att skrika ut ME TOO nu,flera,flera år senare! Nä samhället brister,vi vuxna brister i att INTE se eller att INTE VILJA se vad som händer omkring oss. Att dra upp saker som då hände för flera år sedan skulle varje offer behövt haft å fått hjälpen då,nu sårar det fler och även förövaren har nu kanske familj och barn.. Om alla skulle se efter de sina och ta hand om varandra,prata om rätt och fel redan från barnsben,så skulle fler anmälningar ske direkt ifrån det som hände. Offren skulle inte behöva bära allt själv och bli friskare vuxna tidigare! Jag försvarar INTE några förövare överhuvudtaget! Det är sjukt beteende,det är INTE okej att varken fysiskt,psykiskt eller sexuellt trycka ner en annan människa!! Har ALDRIG VARIT Å KOMMER ALDRIG ATT BLI!! Sen har vi alla ett val om man dejtar via nätet,så valet är ditt om du skickar bilder på dig själv. Om du nu inte är ett barn,då är det föräldrarnas ansvar att hålla koll och ta hand om dig! Håll koll på hur dina föräldrar mår,dina syskon,dina vänner,dina grannar. Är det någon som far illa omkring dig?? Samhället måste våga reagera,agera och våga ta ställning!

Nog sagt!
Nu ska jag baka vidare? Ta hand om er och de ni håller kära??

Av Annelie - 10 november 2017 07:43

 

Morgonstund!

Finns det någon bättre stund på dagen så säg?

Tystnaden har lagt sig över hemmet,barnen och sambon är på väg mot dagens skola/jobb :) Det som hörs hemma nu är klockan på väggen,tuppen Alvin som gal i hönsgården,skatornas läte och datorns tysta surrande :) Ljuvliga fredag :)

Älskar att sitta och bara låta tankarna fara omkring    I alla fall idag :)

Känner mig ganska harmonisk,dock lite trött. Tanken var bak idag så jag måste ta och rycka igång dagen :) Vill dock bara sitta och njuta en liten stund till av tystnaden och lugnet  

Men lite musik så här på morgonkvisten är ju aldrig fel   

Denna är så vacker   Den spelar jag för mina barn  

Det här med att vara förälder..Det är det svåraste men också det mest underbara jag har varit med om.

Men det är dock skit svårt,att kunna skydda,rädda,stärka,trösta på ett rättvist sätt. Balansgången mellan att hjälpa och stjälpa är trådfin. Jag hoppas att jag hjälper å inte stjälper :) Jag har regler som jag aldrig skulle bryta som när de blir äldre,men inte myndiga,jag skulle ALDRIG köpa ut alkohol åt dem! Jag gjorde inte det åt min äldsta och skulle inte göra det till de yngre heller :) Appråpå mig äldsta..hon har ju skaffat ett eget litet barn,alltså MITT barnbarn  Sötaste och goaste prinsessan  

Men alltså,min yngsta är 10 och man har fasen glömt bort mycket av bäbistiden..Att armarna kan bli jäääätte långa på dem om de vill ha nått,att de är snabba som illrar när de upptäckt nått de vill göra,alltså hur har jag orkat med fem?! Men jag vart ju inte fembarns mamma under en och samma dag :) Min äldsta var 12 när min yngsta kom   Det är en skatt med barnbarn,man kan lämna tillbaka dem när man är trött   Man har ju ibland så det räcker och blir över när man då oxå har "diagnosbarn",i mitt fall så har jag fyra med svårigeter   Åh bara tanken på att de andra oxå en dag ska flytta hemifrån känns bissart..Hur ska de klara sig utan hönsmamman mig  

När vet man att man verkligen lyckats med sin föräldraroll då? Ett gott tecken för mig är ju då att min äldsta har bildat sig en egen familj,tagit studenten,körkort mm.Men en sak är då säker,man slutar ALDRIG oroa sig för sina barn  


Jag var på bup häromdagen med en av flickorna,psykologen och kuratorn frågade mig "om och vad" jag har någon utbildning inom NPF.

Jag sa att jag inte har fått nån utbildning,men jag har ju de bästa lärarna hemma,mina barn.

Trots olika diagnoser så är de både lika och väldigt olika i situationer. Men i regel kan jag läsa av barnen så pass att jag ser hur dagen kommer kunna bli,allra helst på mina flickor. Ett visst tonläge,blicken och kroppsspråket,det säger en hel del.


Har man diagnos i dagens samhälle så kan man lätt få en stämpel och inte bli förstådda eller förstå sig på saker och ting. Vissa av mina barn kan ha svårt att förstå det sociala i livet och då lätt få en stämpel på att vara högljudd,göra en höna av en fjäder,vara arrogant och allmänt smådryg.

Och då flera NPF diagnoser inte syns utanpå så kan det ju bli så tokigt. Där önskar jag att jag hade kunna hjälpa dem  Ja jag kommer ju aldrig sluta stötta dem och kommer alltid säga till om saker och ting blir tokigt,och tillsammans får vi försöka kämpa med det. Men om man vänder på allt så är ju en diagnos också en superkraft,för vem behöver vara som alla andra?,alla har vi ju rätten att vara som vi vill så länge man inte sårar andra omkring sig. Men man kan ha svårt för att passa in då samhället är uppbyggt som det är.


Vad är rätt och vad är fel? Nåja man lär så länge man lever,så det är ju bara att kämpa på  

Dags att återgå till dagen så man får något gjort idag  


Ta hand om er och vårda dagen  

Presentation

Adhd,tourettes,utvecklingsstörning,det är hårda ord men det är oxå min vardag❤️ Sliten morsa till fem barn varav fyra med olika problematik❤️ Älskar min ”Kaos” familj,att virka och vara med mina nära å kära❤️

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards